Karnozín a autizmus
V predchádzajúcom článku o karnozíne sme si povedali o účinkoch karnozínu na ľudský organizmus.
V tomto článku sa zameriame na vplyv karnozínu pri starostlivosti o deti s poruchami autistického spektra.
Priekopníkom v používaní karnozínu u autistov je Dr. Michael Chez (detský neurológ z Chicaga). Vedecká práca tímu Dr. Cheza bola zameraná na využitie karnozínu pri starostlivosti o deti s poruchami autistického spektra (PAS) .
Deti boli rozdelené do dvoch skupín, pričom jedna skupina dostávala po dobu osem týždňov karnozín v dávke 800 mg denne a druhej skupine sa podávalo po rovnako dlhú dobu placebo. Išlo o tzv. dvojnásobne slepú štúdiu, kedy ani experimentátor ani účastník do konca sledovania nevedia, ktorej osobe sa podáva aká látka.
Na začiatku deti absolvovali sériu testov na zmeranie ich aktuálnej úrovne schopností a miery postihnutia. Testy sa zopakovali aj na konci experimentu.
Výsledky ukázali, že deti, ktorým sa podávalo placebo, nevykázali štatisticky významné zmeny vo svojich prejavoch. U detí, ktoré užívali karnozín, sa prejavilo zlepšenie v oblasti socializácie, správania, komunikácie a porozumenia reči.
V závere štúdie sa uvádza, že karnozín pozitívne ovplyvnil porozumenie a produkciu reči, sluch, socializáciu, uvedomovanie si okolia, plánovanie jemnej motoriky. Zlepšenie bolo pozorované v období 1-8 týždňov od začiatku podávania. Výsledky u detí, ktoré sa štúdie s karnozínom zúčastnili, vykazovali štatisticky významné zlepšenie v škále posudzujúcej správanie o 18%, komunikácie o 16% a sociálnej interakcie o 27 %. V priebehu štúdie sa nezaznamenali žiadne nežiadúce účinky karnozínu.
Záver:
Karnozín je telu vlastná látka.
Pri jeho užívaní neboli zaznamenané vedľajšie účinky.
Má silné antioxidačné pôsobenie, chránu bunky pred degeneráciou.
Má ochranný vplyv na mozog a jeho funkcie.
Má prospešné účinky pri Alzheimerovej, Parkinsonovej chorobe ako aj pri autizme.
U autistických detí bolo pozorované zlepšenie komunikácie, správania, sociálnych kontaktov.
U dyslektikov sa zlepšilo čítanie a úroveň pozornosti.